Podcasten Bergtatt gjør comeback etter noen måneders sommerdvale med en prat med utvikleren Pål Oskar Engen, en utvikler med stor lidenskap for fjell og friluftsliv. Her går vi i dybden på Pål sitt hobbyprosjekt, Fjelldatabasen.no, en plattform som integrerer data fra Strava for å gi brukere innsikt i hvilke fjell de har besøkt, hvilke fjell som er mest populære, hvem som har flest bestigninger, samt inspirere til nye fjellturer.
Grensesnittet og funksjoner
1: Oversikt over de mest populære fjelltoppene i Norge
2: Hvem har vært på en fjelltopp flest ganger?
Under har vi zoomet og klikket oss inn på det populære toppturfjellet Kirketaket i Isfjorden. Her kan vi se at en mann med navnet Jan Møllerhaug har vært der 128 ganger. Dette betyr selvfølgelig ikke at Jan er personen som har vært der flest ganger, det betyr at han er den brukeren på Fjelldatabasen.no som har vært der flest ganger. Morsom statistikk er det uansett.
3: Strava-integrasjon
Når du har hooket Fjelldatabasen opp mot Strava legger Fjelldatabasen inn fjellet/fjellene du besteg i beskrivelsen av økta.
4: Brukeroversikt + statistikk
Under ser du en oversikt over brukerne av tjenesten som har flest bestigninger. Ikke overraskende finner du fjellbomsen Kjell Magnar Berli på toppen av lista med 3341 bestigninger totalt.
5: Samlinger
Det finnes flere fjelltopp-samlinger i Norge. Romsdalens sju mest markante fjell (Vengetind, Gjuratind, Kvanndalstind, Romsdalshorn, Store Trolltind, Kongen og Dronninga) er et livsprosjekt for noen, og et 24-timersprosjekt for andre. Etter å ha vært på alle toppene kan man kalle seg for Fjelldronning eller Fjellkonge. Det er en greie. Å bestige alle de ti toppene i Rondane på over 2000 moh som har en primærfaktor på over 50 meter er også en greie. På Fjelldatabasen finner du en finfin oversikt over disse samlingene.
Hør episoden her
I episoden forteller Pål om hvordan ideen til Fjelldatabasen oppstod som et kreativt utløp for hans interesse for kart, friluftsliv og programmering. Vi snakker om datahåndtering, stacken han bruker, fremtidige planer for plattformen, og mulighetene for å bringe prosjektet til et bredere publikum, inkludert potensielle kommersielle muligheter.
Transkripsjon av podcasten
Følgende transkripsjon er gjennomført med tjenesten Echonota, en tjeneste som spesialiserer seg på AI-generert transkripsjon av det norske språk.
00:00:44
Pål Oskar Engen, det er ditt fulle navn. Velkommen til podkasten.
00:00:55
Du er en utvikler? Ja, en av flere ting. Jeg jobber som utvikler. Fjellglad
utvikler? Det stemmer godt.
00:00:59
Hvor kommer du fra? Fra Molde.
00:01:06
Du bor ikke i Molde? Nei, har bodd utenfor Molde siden 2010.
00:01:11
Nå bor jeg i Oslo. Hva fikk en fjellglad utvikler til Oslo?
00:01:18
Bare følge strømmen, som en seier.
00:01:25
Det gikk løypa med vei nordover, så til Oslo for å finne jobb.
00:01:28
Hvor gammel er du? 34 år.
00:01:32
Jeg er født i 1989, hva med deg?
00:01:37
Jeg er født i 1990.
00:01:42
Vi skal snakke om tjenesten Fjelldatabasen. Hvordan kom du på å lage
dette?
00:01:50
Godt spørsmål. Det startet med at jeg hadde behov for et
hobbyprosjekt.
00:01:58
Det klødde i fingrene å finne noe å drive på med. Et kreativt utløp.
00:02:05
Da var det interessen i kart, jeg ville lage noe med det.
00:02:10
Fant ut at jeg skulle sette noen fjell på et kart.
00:02:16
Jeg har vært glad i Strava og har brukt det siden 2013.
00:02:30
Til hva? Sykling eller løping? Alt mulig. Sykling, løping, lang kultur, de
tingene.
00:02:37
Så var det bare det at jeg ville finne ut hvilke fjell jeg hadde vært på,
00:02:43
ved å synkronisere Strava-dataene med fjellet.
00:02:51
Hvor henter du data fra? Fra diverse åpne kilder.
00:02:53
Fjelldata har jeg vært innom.
00:02:57
Kartverket.
00:03:02
Og da aktivitetsdata fra Strava.
00:03:07
Jeg er utvikler også, eller jeg har jobbet som det før.
00:03:17
En gang utvikler, alltid utvikler, men det er vanlig å ha hobbyprosjekter
på sida.
00:03:25
Det er nesten lagt opp til at du skal ha en Github-konto med masse
prosjekter.
00:03:30
Så skal du få masse stjerner og kudos utenfor jobben.
00:03:34
Er du blitt enig i det, eller var det mer sånn før?
00:03:38
At man nesten ble forventet å bidra på andre prosjekter,
00:03:40
og vise at du var aktiv utenfor arbeidstid.
00:03:46
Jeg husker det. Når jeg begynte å søke jobb i Oslo, var det ofte
spørsmål om det.
00:03:53
Har du hobbyprosjekter ved siden av? Den gangen hadde jeg ikke det.
00:04:01
Var ikke innstilt på å bli utvikler. Men jeg havnet inn i den
utviklerverdenen i Oslo.
00:04:09
Det var en del av mitt behov, å bli flinkere, også med tanke på min
8-16-jobb.
00:04:14
Jeg bidro aldri så mye til open source.
00:04:21
Men å ha en plass å lære er verdifullt.
00:04:34
Av erfaring lærer man ekstra mye når man har et prosjekt som er litt
hårete og vanskelig.
00:04:42
Men du har en god idé og ser lys i tunnelen. Du har så lyst at dette skal
eksistere, ikke sant.
00:04:53
Ja, det har vært viktig for meg å finne produktet som kombinerer så
mange av mine interesser. Det gjør at jeg med glede
00:05:00
kan sitte og tenke på det, og holde tankene opptatt med noe
konstruktivt.
00:05:07
Det føles veldig givende. Har du en tilbud for Fjelldatabasen?
00:05:12
Veldig dårlig på det.
00:05:18
Om noen spør hva Fjelldatabasen? Det er et toppturkart.
00:05:26
Finne ut hvilke fjell vi har vært på, utforske nye toppturer.
00:05:33
Det er vel det det er, da. Uten at vi prøver å selge det inn.
00:05:41
Jeg syns det er interessant selv, og det har holdt så lenge i hvert fall.
00:05:48
Har du lært noe av folks fjellturmønster?
00:05:54
Lært mye? Jeg ser mye på fjellet. Jeg sitter og ser på kartet.
00:05:59
Om jeg er på et fjell, trykker jeg på fjellet ved siden av.
00:06:06
Ser at der har det vært folk. De har gått opp den ryggen der. Det er
kjempekult.
00:06:11
Jeg har lært mye om hvordan folk beveger seg i fjellet.
00:06:17
Jeg kommer fra Molde, har hytte på Innfjordsfjellet ved Bøsdølen.
00:06:25
Og bare den snakkisen det var da Kilian Journet flytta til Romsdalen
00:06:36
og vi var på Påskefjellet så vi at han hadde sprunget rundt hele
området, 50 km, 5000 høydemeter, på en dag.
00:06:43
Folk snakket mye om det. Kult å være litt oppmerksom
00:06:51
på alle de kule rutene man kan ta rundt fjellet. Ting som virker helt
umulig å gjøre.
00:06:56
Det er inspirerende å være med.
00:07:03
Nå er jeg på databasen, zoomet meg inn på fjellet Innfjordskarven.
00:07:10
Det er kjent for å være det lokale fjellet til Kilian.
00:07:20
Han har vært der 67 ganger. Men det er egentlig et litt feil tall, tenker
jeg.
00:07:24
Han har kanskje vært på toppen 67 ganger.
00:07:30
Men han har kanskje snudd 20 meter før toppen 100 ganger.
00:07:33
Ikke sant? Ja.
00:07:38
Jeg var på Nesaksla i forgårs.
00:07:46
Da bruker jeg å snu ved Ottarbu. Vi møttes jo der for noen uker siden.
00:07:52
Selve Nesaksla, den er faktisk et par hundre meter videre opp.
00:08:06
Der har jeg ikke vært så mange ganger. Det er litt sånn, hvor velger
man å sette toppunkter?
00:08:13
Nå har vi importert datasettene, så det har ikke vært så opp til meg.
00:08:15
Men det vil bli litt sånn.
00:08:21
Teknisk hadde det vært kult å utforske andre måter å visualisere data
på,
00:08:31
at det ikke nødvendigvis trenger å være i relasjon med et toppunkt.
00:08:36
Det var litt hipp som happ.
00:08:41
Du ser jo på Fjelldatabasen hvilke fjell i Norge som er besøkt flest
ganger
00:08:51
ved å bruke Strava. Det er mye på Vestlandet, i Molde, Bergen og
Ålesund.
00:08:56
Og så er det øya Vigra utenfor Ålesund.
00:09:04
Der er det et fjell som heter Signalen, og der har en person
00:09:10
vært over 763 ganger på Signalen.
00:09:16
Jeg tror forklaringa er at det finnes bare ett fjell på Volderøya.
00:09:19
Ikke sant.
00:09:25
Det hadde vært artig å nærme seg hvilket fjell i Romsdalen som er mest
besøkt.
00:09:27
Vi zoomer inn på Norges kart.
00:09:33
Hva heter sånn datavisualisering med store sirkler med masse besøk
00:09:35
og små sirkler med ikke så mye?
00:09:40
‘Heatmaps? Ja, det heter det selvfølgelig.
00:09:47
Zoomer jeg inn på Sør-Norge, ser jeg at det er en stor sirkel rundt
Romsdalen
00:09:54
på 2,2 000. Så er det den samme nede ved…
00:10:02
Ser du på sirklene, lurer jeg på om det visualiserer antall topper i en
cluster?
00:10:06
Det er ikke sant, ja.
00:10:16
Er du på desktop i sidepanelet, har du topp 10 mest populære fjell i
valgte områder.
00:10:24
Skal vi se. Nå har jeg vist bare besøkte fjell, det er ikke så mye.
00:10:32
Signalene er de mest besøkte. Topp 10. Moldeheia på nr. 2.
00:10:41
Geitfjellet, Storhornet, Høgkubben. Det er ganske små topper, som er
enkle å bestige.
00:10:47
Bynærtopper, Trondheim, Ålesund, Molde.
00:10:54
Hvis jeg zoomer inn på Romsdalen, blir det andre boller.
00:10:59
Da kan vi se her. Kirketaket og litt sånt.
00:11:03
Da har vi bra kartutsnitt.
00:11:10
Moldeheia… Nei, Kirketaket er det faktisk mest besøkt.
00:11:15
Det er besøkt nesten 1000 ganger. 932.
00:11:22
Steinberget er besøkt nesten 1000 ganger. 932. Steinberget er på
andreplass, 981. Det er på vei opp til kirketaket.
00:11:28
Galt og tind på tredjeplass, 720.
00:11:35
Nesaksla på fjerde, og Høgaksla på femte. Det er videre opp.
00:11:45
Det er da å kjempe artig. Ja, det er artig for folk som liker å nerde med
kart og fjell og litt sånn der.
00:11:53
Videre… Det er litt hva som kommer inn.
00:12:00
Steinberg, for eksempel. Det fjellet på vei til Lysfjorden, det er kanskje
ikke så interessant.
00:12:09
Videre har jeg tenkt å få inn kolleksjon av fjell, så man kan kanskje
velge hvilke
00:12:19
samlinger man er interessert i, f.eks. alle fjell over 1000 m, med en
NM-faktor på 100.
00:12:23
Det hadde vært fett, det må du få inn.
00:12:31
Hva snakket vi om? Steinberget, det er ikke så interessant.
00:12:35
Folk er mer interessert i toppunktene.
00:12:40
Et problem for meg som skal utvikle applikasjonen,
00:12:44
er hvilke topper man skal inkludere og ikke.
00:12:52
I dag kan du filtrere av høyde, primærfaktor, fylke og kommune.
00:13:00
Men etter hvert legger jeg inn samlinger, som “.Piggpikar”, eller “.Lista
med fjell”.
00:13:09
Jeg er inspirert av Molde-panoramasamlinga.
00:13:17
Der har du 222 topper, og mange folk bruker tid på å samle alle
toppene.
00:13:22
Det kan være en samling man jobber mot som man kan visualisere på
kartet,
00:13:30
så kan man se hvor mange topper av Molde panorama man har klart og
nå.
00:13:35
Kanskje en toppliste også. Hvem som har fullført.
00:13:42
Man kan også få inspirasjon til hvilken vei man skal gå,
00:13:47
om det er best å være på ski eller på beina. Hvilken rute man skal ta
opp.
00:13:50
Hvilken rygg er best?
00:13:54
Et sånt område. Norge-stoppet er over 2000 meter.
00:13:58
En populær prestisjesamling i Norge.
00:14:10
Jeg har sett at du har oppnådd en feature påell som viser alle samlinger
i databasen.
00:14:17
Jeg har en databasemodell som heter.”Samlinger”, som er en link til
Fjell.
00:14:29
Men jeg mangler fremdeles den automatiske kalkuleringen med hvem
som har fullført hvilke samlinger.
00:14:34
Det er en del jobb for å få kalkuleringen i orden.
00:14:42
Du har to samlinger her. Rondane 2000, toppene der, og Fjellkonge
eller
00:14:45
Fjelldronningen i Romsdalen.
00:14:54
Hvis man trykker inn, ser man hva jeg tenker. Så tenker jeg at det skal
komme en toppliste der
00:14:56
med ekstra features etter hvert.
00:15:01
Hva slags stack bruker du for å være teknisk?
00:15:05
Vær kjapp, så ikke vi mister noen tekniske lyttere. Jeg bare er
nysgjerrig.
00:15:10
Jeg har rammeverk som er utviklet av Facebook.
00:15:17
Det er kanskje verdens mest populære rammeverk for applikasjoner.
00:15:21
Så har jeg en MongoDB database med Rest API.
00:15:28
Jeg skriver alt i Javascript, Typescript.
00:15:33
Er det open source? Ligger det på Github?
00:15:38
Ikke open source, men det ligger på Github.
00:15:42
OK. Det er ikke engasjerte fjellutviklere kan komme inn og bidra?
00:15:51
Jo, absolutt. Hvis noen har lyst å bidra, hadde det vært helt konge.
00:15:58
Hvis noen føler et kall, er det bare å sende melding. Vi er kjappe til å gi
tilgang.
00:16:01
Vi har en del kompiser som har det, da.
00:16:10
Jeg kjenner flere fjellutviklere. Det er kult. Men det er Norge primært, det
er ikke noe i utlandet? Du henter data om norske fjell?
00:16:18
Stemmer. Nå har jeg fokusert på Norge, og så vil jeg legge til fjell i
utlandet
00:16:21
når det passer.
00:16:30
Men jeg har gjort det på denne måten for å ha kontroll på kostnader og
slike ting.
00:16:35
Det er grenser her og der.
00:16:43
Strava har en grense på… De får maks 1000 tilkobla brukere.
00:16:56
Skal man søke Strava om det… Jeg har en forsiktig tilnærming, for å ha
kontroll. Apropos brukere, jeg hentet data fra Strava.
00:17:06
Jeg trykket på brukere. Der er det rett og slett oversikt over hvem som
har besteget flest fjell.
00:17:11
Det er rangert etter det? Ja, men ikke flest unike.
00:17:22
Dette er totalt antall bestigninger. Jeg er ikke overrasket over hvem som
er på 1.-plass. Vet du hvem det er?
00:17:32
Magne Lundbjelli. Jeg kjenner han ikke, men har hørt om han via Tom
Erik Heimen.
00:17:37
Har lest litt artikler om han. Han er ivrig og har en inspirerende historie.
00:17:41
Han er en villbass.
00:17:49
Må ha ham i podkasten! Vi har snakket om det, må få det til.
00:17:55
Tom Erik Heimen er på… skal vi se, det står ikke et tall.
00:17:59
Men han er på 12.-plass.
00:18:07
Sebastian Krogvik, hakk i hæl. Johnbonne, på 4.-plass.
00:18:11
Her er det mange jeg kjenner. Killian er ikke på 1.-plass, interessant.
00:18:19
Han er mye i utlandet. Det kan endre seg når jeg får fjell i utlandet,
f.eks.
00:18:24
Alle som har signet opp, er ikke her.
00:18:31
Jeg har lyst til at så mange som mulig skal signes opp i, egentlig.
00:18:39
F.eks. har Arnt Ove Rød vært på 1243 unike fjell.
00:18:43
Det er kanskje det høyeste tallet jeg har funnet på unike fjell.
00:18:48
Han er en peakbook-samler, har jeg hørt.
00:18:54
Olav Hovdenak har ikke straffer. Han er faktisk der som bruker,
00:18:59
men har ikke så mye aktivitet. Han hadde vært høyt oppe.
00:19:08
Det er en ting å håndtere. Det hadde vært skikkelig kult å kunne
00:19:20
hatt en integrasjon mot Peekbook, så man kunne laste inn GPS fra
Facebook og toppregistreringer fra Facebook.
00:19:25
Det er noe vi prøver å få til, vi må bare komme i kontakt med folkene på
Facebook.
00:19:29
Hvordan skal du få det til å bli en fullblown business?
00:19:33
Godt spørsmål.
00:19:44
Det er noe som… Strategien jeg har hatt inntil nå har vært å bygge stein
for stein.
00:19:50
Gjøre det alene. Ha litt kontrollerte forhold.
00:19:57
Men samtidig er det en slags start-up. Jeg har et selskap og en økonomi
rundt det.
00:20:02
Mange velger å gå mot investorer og bruke mye tid på det.
00:20:06
Jeg er litt redd for,
00:20:12
siden jeg ikke har funnet nøkkelen på hvordan vi skal få dette til å bli
fullt og gravid.
00:20:22
Det er et problem vi ikke har løst enda. Skal det gå den veien, er det
vinn eller forsvinn.
00:20:26
Jeg tar det litt sakte.
00:20:33
Når det er sagt, så ser jeg muligheter til å kunne ha inntekt
00:20:40
kanskje i forbindelse med fjelløp.
00:20:42
Eller mot sportsbutikker.
00:20:48
At Sportsbutikken kan sponse en utfordring
00:20:54
eller ha et aktivitetsprogram som engasjerer kundene i butikken.
00:21:00
Eller som et slags tiltagingssystem.
00:21:06
F.eks. Molde Sju Topper med kveldsatterbase.
00:21:11
Får vi implementert dette i kolleksjoner, kan man si…
00:21:18
Sju fjell i Molde, hvis man fullfører dem i løpet av en dag, har man
gjennomført
00:21:23
Sju Topper og kan skryte i resultatlista av det.
00:21:29
Da kan man gjennomføre et fjellett på en tillitsbasert, men likevel
nøyaktig måte.
00:21:44
Med egne mobiltelefoner. Kanskje det kan være, ikke en stor, men en
liten økonomi i det. Det er det jeg har tenkt så langt.
00:21:52
Så vil jeg ikke presse sluttbrukere for utgifter med det første, iallfall.
00:21:57
Det er så grei med fjellkonger og -dronninger i Romsdalen at hvis du har
det,
00:22:03
må du bevise at du har gjort det, sende det inn til… Jeg vet ikke hvem
det er.
00:22:04
Vet du hvem det er?
00:22:09
Det er nok dem, ja.
00:22:12
Du får lov til å kjøpe en T-skjorte.
00:22:17
Som har fet grafikk på alle toppene.
00:22:23
Det er ingen businessidé, men det hadde vært fett å få det fra det
digitale
00:22:29
til det fysiske. At du har disse samlingene.
00:22:37
Når folk har gjennomført dem, så kunne de kjøpt en fet T-skjorte.
00:22:43
Med fet grafikk om dem. Det er desentralisert.
00:22:50
Du kan ha 100 forskjellige samlinger, så har dere fet grafikk av en
T-skjorte.
00:22:52
Det hadde vært kult det.
00:23:00
Men da må noen sende ut T-skjorta?
00:23:05
Det er en jobb det også. Man blir ikke rik på det.
00:23:10
Men det hadde vært artig?
00:23:17
Det er mye som er artig, men mye som er vanskelig å bli rik på.
00:23:24
Men det er dritfett. Og hvis man har det hooka opp mot strava…
00:23:31
I dag var jeg på Norafjell, det er der jeg bor. Skal vi se på økta mi.
00:23:40
Så blir det automatisk lagt inn i kommentarfeltet hvilken toppen du har
på.
00:23:45
Norafjellet er 959 moh.
00:23:49
Det står to Norafjellet.
00:23:53
Jeg la merke til det da vi så aktiviteten.
00:23:56
Det er duplikat på Norafjellet.
00:24:01
Gikk du inn for å debugge? Ja, jeg må fikse det.
00:24:05
Er det manuell greie, da? Ja, det er det.
00:24:13
Jeg jobbet i Yr som utvikler en periode, og da fikk jeg en lektyre om
historien til Yr.
00:24:19
Jeg ble fortalt at grunnen til at det ble så populært i starten,
00:24:23
var at det var to karer som startet Yr.
00:24:31
Jeg lurer på om det var før det blei integrert i NRK.
00:24:37
Da var greia at alle lokasjonene, med over en million stykker,
00:24:40
faktisk var håndplukka.
00:24:45
Det var én person der som hadde vært inne manuelt
00:24:50
og styrt med alle lokasjonene.
00:24:56
Interessant. Du nevnte jo det, da vi møttes på Nesaksla,
00:25:04
at det hadde gått an å ta kontakt med ut.no. Kanskje de var interessert i
noe sånt.
00:25:07
Jeg vet ikke. Har ikke snakket med dem.
00:25:14
Du nevnte oppdatering av Strava aktivitetsbeskrivelse.
00:25:15
carriere
00:25:21
Jeg lanserte en listelldatabasen-tjenesten i februar.
00:25:28
Vi tok kontakt med Tom Erik Heimen, og sa at han husket oss kanskje
for fire år siden,
00:25:36
da vi møttes på julaften. Ville vi ta en prat.
00:25:42
Han var veldig positiv. Vi endte opp med å ta en prat.
00:25:52
Det var Tom Erik som dro inn de første 30 brukerne. Det var enormt.
00:25:57
Jeg husker du snakket om det i vinter? Ja.
00:26:03
Så det så pass ferskt ut? Ja. Veldig takknemlig for jobben han gjorde.
00:26:10
Så kom påska, og det gikk tregt fremover, det spredte seg ikke med ord.
00:26:17
Da tenkte jeg at jeg måtte implementere oppdatering av
strava-aktivitetsbeskrivelse.
00:26:25
Det førte til at hver gang Tom Erik gikk en fjelltur, fikk han det publisert
på Strava.
00:26:29
Det var først da det gikk litt av seg selv.
00:26:39
At det kom nye brukere inn. Siden den gang har det kommet en håndfull
inn, i snitt per dag.
00:26:46
Det var nok genialt. Det er markedsføringsstrategien hittil.
00:26:53
Jeg merker at når jeg har vært… Sånn som dagens økt, på Norafjell…
00:27:00
Så gidder ikke jeg å trykke på edit, økta, strava og skrive Norafjell.
00:27:06
Det kan jeg se selv at jeg var der. Men det er fint å ha det i beskrivelsen.
00:27:13
Det er til og med økter jeg har vært på, der jeg ikke har visst hvilken
topp jeg var på.
00:27:19
Så gjør jeg ferdig økta, hjem og ser at det var det den het.
00:27:23
Du kan si at det gir litt verdi.
00:27:30
Strava er såpass etablert at folk bryr seg litt om det. Det gir litt verdi.
00:27:34
Det er artig. Dette er helt rått.
00:27:38
Jeg vil oppfordre alle podkast-lytterne til å signe seg opp.
00:27:46
Det er fjelldatabasen.no? Ja, det er bare å signe seg opp.
00:27:50
Jeg er takknemlig for alle som blir med.
00:27:57
Gi beskjed om feature requests. Det er mye ønsker til ting man kan
legge inn,
00:28:05
så tas det imot med takk. Jeg ble litt lost i å klikke meg inn på
brukerdatabasen.
00:28:09
Det er så mange jeg kjenner, det er artig.
00:28:15
Er det noe vi har glemt å snakke om, features eller et eller annet?
00:28:21
Vi kommer til å legge ut flere ting gjennom høsten.
00:28:30
Det er alltid litt refakturering, rydde opp i gamm kode, jobbe litt med
sikkerhet.
00:28:35
Det er mye som skal fikses.
00:28:42
Forhåpentligvis… Jeg skal ikke love noe, men jeg skal prøve å få
kolleksjonsgreia ferdig i høst.
00:28:47
Det er det som er neste hårete feature? Ja, jeg håper det.
00:28:51
Jeg håper folk synes det er interessant.
00:28:53
Jeg kunne tenkt meg å ha navnet mitt på tavla.
00:28:58
Det er jo litt stas. Det går an å ha flere tavler?
00:29:05
Per fylke, per kommune. Sånne ting.
00:29:10
Jeg hadde en idé her om dagen. Nesaksla, stien opp dit,
00:29:18
det er jo Romsdalens go-to-fjell. Skal man gå en tur, går man opp der.
00:29:22
Hvis det er dårlig vær. Du vet hva du får.
00:29:29
Det er mange her som har helårskort. Da kan de bare ta den ned igjen.
00:29:36
Og så er det den lokale manndomsprøven. Har du løpt under 30 der, er
du en maskin.
00:29:40
Alle byer i Norge har et sånt fjell, ikke sant.
00:29:45
Stoltzen, alle har sitt fjell. Grefsenkollen.
00:29:48
Ikke minst.
00:29:55
Hvis du kunne registrert alle manndomsprøvefjellene rundt om i Norge
00:30:03
og tatt tiden til folk opp dit, kunne du laget en tallkart over dem?
00:30:05
Det hadde vært gøy. Det hadde jeg gjort. kunne du laget scoreboard på
alle fjellene?
00:30:12
Det blir litt strava segment, bare med fjellfokus.
00:30:16
Men det blir kult å følge!
00:30:21
Det blir det. Si ifra hvis du kommer med et nytt, fett feature,
00:30:25
vil snakke om det i podkasten. Så tar vi en kjapp prat.
00:30:27
Supert, det skal jeg gjøre.